Usein kysyttyä

Alla on vastauksia yleisimpiin kysymyksiin. Klikkaa kysymystä nähdäksesi vastauksen. Jos et löydä vastausta kysymykseesi, voit olla puhelimitse yhteydessä asiakas- tai vahinkopalveluumme arkisin kello 09.00 - 17.00 numerossa 09 6861 5151.

Mikä on tapaturma?
Tapaturma on äkillinen, ulkoinen, ruumiinvamman aiheuttava odottamaton tapahtuma, joka tapahtuu vakuutetun tahtomatta.

Myös paleltuminen, lämpöhalvaus tai hukkuminen ovat tapaturmia.
Mikä on pysyvä haitta?
Osa tarjoamistamme tapaturmavakuutuksista korvaa tapaturman aiheuttaman pysyvän haitan eli invaliditeetin.

Korvaus maksetaan suhteessa haitta-asteeseen. Haitta-aste määritellään lääkärinlausunnon perusteella ja määritys perustuu sosiaali- ja terveysministeriön haittaluokitukseen.

Korvauspäätös tehdään, kun lopullinen haitta-aste on vahvistettu, yleensä aikaisintaan vuoden kuluttua tapaturmasta. Korvaus pysyvästä haitasta on veroton kertakorvaus.

Myöhemmin kuin 10 vuoden kuluttua vahinkoseuraamuksesta lisääntynyt haitta-aste ei oikeuta korvaukseen.
Minulle soitettiin ja ostin lisävakuutuksen puhelimitse. Milloin vakuutus astuu voimaan, ja milloin maksuvelvollisuuteni alkaa?
Vakuutussopimuksia on tehty puhelimitse jo pitkään. Puhelimitse tehty vakuutussopimus on ihan yhtä sitova kuin ”perinteisesti” allekirjoitettu vakuutussopimus. Vakuutus vahvistetaan aina nauhoituksella.

Vakuutussopimus siis astuu voimaan puhelusta ja samalla alkaa Chubbin korvausvastuu (mikäli vakuutuksessa ei ole karenssiaikaa, kuten esimerkiksi syöpävakuutuksessa). Asiakkaan maksuvelvollisuus alkaa samaan aikaan kuin Chubbin korvausvastuu.

Asiakkaalle lähetetään kahden viikon kuluessa puhelusta vakuutuskirjat ja vahvistus vakuutusturvasta, mutta mitään ei tarvitse enää allekirjoittaa.

Vakuutussopimusta ei voi peruuttaa, mutta sen voi irtisanoa milloin tahansa.
Voinko liittää puolisoni mukaan vakuutukseen?
Se on mahdollista melkein aina, riippuen kyseessä olevasta vakuutuksesta. Voit tiedustella asiaa esimerkiksi ottamalla yhteyttä asiakaspalveluumme puhelimitse tai sähköpostitse.
Tilasin uuden vakuutuksen ja valitsin laskutusväliksi 1kk. Miksi ensimmäisessä laskussa vakuutusta veloitetaan 2kk ajalta?
Tämä johtuu laskutusteknillisistä syistä. Usein ensimmäinen lasku sisältää poikkeuksellisesti ensimmäiset 2 vakuutusmaksukuukautta.

Asiakkaamme maksavat vakuutuskauden etukäteen, ja siksi ensimmäinen lasku voi olla kahdelta täydeltä maksukuukaudelta.

Huomioikaa, ettemme laskuta kalenterikuukauden mukaan. Vakuutusmaksukausi alkaa ja loppuu aina siitä päivästä, milloin vakuutus on tehty. Jos vakuutus on tehty kuun 5. päivä, niin maksukuukausi alkaa ja päättyy joka kuun 5. päivä.
Voiko laskun eräpäivää muuttaa pysyvästi esim. kuun alkuun?
Paperilaskujen eräpäivä on aina kuun 20. päivä. Laskut lähetetään hyvissä ajoin asiakkaalle, jotta maksuaikaa olisi tarpeeksi.

Laskun eräpäivää ei voi pysyvästi muuttaa. Yksittäisen laskun eräpäivää voit kuitenkin poikkeustapauksissa siirtää ottamalla yhteyttä asiakaspalveluumme.
Olen hävittänyt uusimman paperilaskuni. Miten saan maksettua laskun?
Pääsääntöisesti Chubbin paperilaskun voi maksaa vaikka edellisen kuukauden laskulla, koska vakuutusturvassa on sama viitenumero kuukaudesta toiseen.

Jos vanha laskukaan ei ole enää tallessa, voit kysyä laskutietoja asiakaspalvelustamme.
Ihmettelen saamaani maksumuistutusta. Olen mielestäni jo maksanut laskun. Miksi olen saanut muistutuksen?
Kannattaa tarkistaa, että olet maksanut laskun oikeilla tiedoilla. Jos esim. viitenumero on väärä tai se puuttuu, maksu ei kohdistu oikealle vakuutukselle/laskulle.

Mikäli olet maksanut laskun ilman viitettä/väärällä viitteellä, voit ottaa yhteyttä asiakaspalveluumme ja pyytää meitä tarkistamaan maksusuorituksen. Tällöin tarvitsemme tarkat tiedot maksusta (arkistointitunnus, käytetty viitenumero ja maksupäivä).

Voi myös olla, että edeltävän kuukauden laskunne on ollut vielä avoinna, ja uusin suoritus kohdistunut tuolle vanhalle edeltävän kuun avoimelle laskulle. Viitenumero on aina sama, ja uusin maksu kohdistuu aina vanhimmalle avoimelle laskulle. Tämän takia viime kuun lasku näkyy vielä avoimena, ja maksumuistutus on siis täten aiheellinen.
Mikä on e-lasku?
E-lasku on lasku, jonka laskuttaja toimittaa sähköisesti suoraan asiakkaan omaan verkkopankkiin.

Laskun maksu on helppoa, koska asiakkaan ei itse tarvitse näppäillä pitkiä viite- ja tilinumeroita, eräpäivää tai laskun summaa. Riittää, että asiakas tarkistaa ja hyväksyy laskun. Laskut jäävät myös arkistoon verkkopankkiin, eivätkä häviä postissa.
Kuinka teen e-laskusopimuksen?
E-laskusopimuksen voit tehdä verkkopankissasi. E-laskun tilauksen jälkeen saat seuraavan laskun e-laskuna, mikäli kytkentä on ehtinyt meille ennen laskutusajoa.

Jos e-laskukytkentä ei ole ehtinyt meille ennen seuraavaa laskutusajoa, saat seuraavan laskun vielä paperilaskulla. Kaikki kotiin tulleet paperilaskut tulee siis vielä maksaa ennen e-laskuun siirtymistä.

E-laskutussopimus on aina asiakkaan ja pankin välinen sopimus, joten laskutussopimusta koskevissa asioissa tulee olla yhteydessä omaan pankkiin.
Vakuutustani laskutetaan luottokorttini kautta. Miksi luottokorttini laskussa näkyy eri laskutusjakso kuin vakuutuksen todellinen laskutusjakso on?
Luottokortilta tehty vakuutusmaksuveloitus näkyy asiakkaalle saapuvalla luottokorttilaskulla vasta jälkikäteen, eli viiveellä. Chubbin ilmoittaessa luottokorttiyhtiöön vakuutusmaksun veloituksesta kuluu aikaa siihen, että luottokorttiyhtiö laskuttaa asiakasta. Veloitukset näkyvät siis luottokorttilaskulla viiveellä.

Jos vakuutus on esim. irtisanottu tammikuun ensimmäinen päivä, voi helmikuun luottokorttilaskulla näkyä vielä viimeinen veloitus. Mikäli vakuutuksesta on luvattu hyvitystä liikaveloituksen takia, näkyy tämä hyvityskin viiveellä luottokorttilaskulla.
Minulla on useampi tapaturmavakuutus. Saanko korvaukset kaikista vakuutuksista, jos jotain sattuu?
Vakuutuksemme ovat ns. lisävakuutuksia, jotka täydentävät jo olemassa olevaa vakuutusturvaasi.

Korvaukset näistä vakuutuksista maksetaan siis muiden vakuutusten lisäksi, muutamia korvauselementtejä lukuun ottamatta kuten sairaalakulukorvaus.
Miten haen korvausta?
Voit täyttää vahinkoilmoituksen ja lähettää sen osoitteeseen: CHUBB EUROPEAN GROUP, PL 687, 00100 HELSINKI. Muistathan liittää mukaan tarvittavat liitteet (esim. lääkärintodistus). Mikäli sinulla on kysyttävää korvauksen hakemisesta, voit soittaa vahinkokäsittelyymme tai ottaa yhteyttä sähköpostitse lähettämällä kysymyksesi osoitteeseen: vahingot@chubb.com
Mikä on edunsaajamääräys?
Edunsaajamääräyksellä vakuutettu voi määrätä kenelle vakuutuksesta maksettava korvaus tulee maksettavaksi vakuutetun kuolintapauksessa.

Edunsaajamääräys tulee tehdä vakuutusyhtiölle kirjallisesti allekirjoituksella varustettuna. Vakuutusyhtiö ei hyväksy sähköpostilla tai faksilla lähetettyjä edunsaajamääräyksiä.

Edunsaajamääräyksen voi postittaa osoitteella Chubb asiakaspalvelu, PL 687, 00101 Helsinki.
Pysyykö tapaturmavakuutus voimassa, jos muutan ulkomaille?
Jos muutat ulkomaille tilapäisesti muutaman kuukauden ajaksi, voi vakuutuksen pitää voimassa. Jos asut ulkomailla kauemmin kuin 12 kk, tulee vakuutus irtisanoa..
Miten vakuutuksen voi irtisanoa?
Vakuutus täytyy aina vakuutuksenottajan itse irtisanoa. Irtisanomisen voi tehdä kirjeitse, sähköpostitse tai puhelimitse.

Otamme mielellämme aina palautetta vastaan vakuutuksen irtisanomisen syystä. Mielipiteesi on meille tärkeä.

Jos vakuutus irtisanotaan kesken vakuutusmaksukauden, Chubb maksaa takaisin sen osan vakuutusmaksusta, mikä vastaa jäljellä olevaa vakuutusmaksukautta. Maksat siis vain siitä ajasta, jolloin vakuutus on ollut voimassa. Pienin palautettava summa on 8 €.
Voiko vakuutuksen peruuttaa?
Vakuutussopimus syntyy myyntipuhelusta, ja samalla myös alkaa yleensä vakuutusyhtiön korvausvastuu. Vakuutus on voimassa haluamanne ajan.

Myyntipuhelut nauhoitetaan aina. Chubb käsittelee kaikki saamansa henkilötiedot luottamuksellisesti henkilötietolain mukaan.

Nauhoitus toimii todisteena siitä, että vakuutus on voimassa puhelusta alkaen, vaikka asiakas ei ole vielä saanut vakuutuskirjaa (tai maksanut ensimmäistä vakuutusmaksua). Tästä syystä vakuutusta ei voi peruuttaa takautuvasti, mutta sen sijaan voitte irtisanoa vakuutuksen milloin vain ilman irtisanomisaikaa.

Jos vakuutus irtisanotaan kesken vakuutusmaksukauden, Chubb maksaa takaisin sen osan vakuutusmaksusta, mikä vastaa jäljellä olevaa vakuutusmaksukautta. Pienin palautettava summa on 8 €.

Asiakaspalvelumme palvelee teitä

Asiakaspalvelu on auki arkisin klo 9:00-17:00.
Puh: 09 6861 5151
 

 

Vahinkopalvelumme palvelee teitä

Vahinkopalvelu on auki arkisin klo 9:00-17:00.
Puh: 09 6861 5151
vahingot@chubb.com